12 Φεβ 2013

BAFTA: Θριάμβευσε η «Επιχείρηση Αργώ»


Του Αλέξη Ν. Δερμεντζόγλου

Ακάθεκτος πλέον, ο Μπεν Αφλεκ βαδίζει προς τα Όσκαρ, μετά τον θρίαμβό του και στα BAFTA...
(τα λεγόμενα βρετανικά Όσκαρ),που απονεμήθηκαν στο Λονδίνο, προχθές το βράδυ. 

Κέρδισε τρία, εκ των οποίων τα δύο πλέον σημαντικά, δηλαδή, εκείνο της καλύτερης αγγλόφωνης ταινίας και της σκηνοθεσίας. Το τρίτο πήγε για το μοντάζ της Επιχείρησης Αργώ, που όπου και αν συμμετείχε ήταν νικήτρια.

Η Βρετανική Ακαδημία τιμάει τον Μπεν Αφλεκ και για τη σκηνοθεσία, ενώ παραδόξως δεν προτείνεται για το ανάλογο Όσκαρ. Η Επιχείρηση Αργώ, έξυπνο θρίλερ καταδίωξης βασισμένο σε πραγματικά γεγονότα, αρέσει και στο κοινό. 

Παράλληλα, στα BAFTA κέρδισε βραβείο, ως η καλύτερη βρετανική ταινία της χρονιάς, το Skyfall του Σάα Μέντες, αποκαθιστώντας έτσι μια εμφανή αδικία, μια και οι Αμερικανοί το αγνόησαν από τα κορυφαία Όσκαρ. Το φιλμ απέσπασε και το βραβείο μουσικής, Όπως αναμενόταν η Αγάπη του Χάνεκε κέρδισε όχι μόνον το BAFTA καλύτερης ξενόγλωσσης ταινίας, αλλά και του πρώτου γυναικείου ρόλου με την Εμανουέλε Ρίβα, ομολογουμένως εκπληκτική. Σταθερά βραβεία και για τον Τζάγκο τον τιμωρό του Ταραντίνο. Κέρδισε, χωρίς να το αξίζει ιδιαίτερα, το BAFTA καλύτερου πρωτότυπου σεναρίου και β΄ ανδρικού ρόλου για τον Κριστόφ Βέλτζ.

ΤΕΣΣΕΡΑ ΣΤΟΥΣ ΑΘΛΙΟΥΣ
Αν αξιολογήσει κανείς τον αριθμό, τα περισσότερα BAFTA πήγαν στους Άθλιους του Βρετανού Τομ Χούπερ. Είναι τέσσερα: στην Αν Χαθαγουέη, όπως αναμενόταν, για β' γυναικείο ρόλο κι ακόμα ήχου, μοντάζ, σχεδιασμού παραγωγής. Οσο για τον Ντανιέλ Ντέη Λιούις ακόμα μια νίκη, μια και κατάφερε να είναι ο Λίνκολν στην ομώνυμη ταινία του Σπίλμπεργκ. Καλύτερο σενάριο από διασκευή λογοτεχνικού έργου, στον Ντέιβιντ Ο’ Ράσελ για τον Οδηγό αισιοδοξίας. Κάτι «ψίχουλα» έφυγαν για τη Ζωή του Πι του Ανγκ Λι, δηλαδή τα BAFTA καλύτερης φωτογραφίας σωστά και οπτικών εφέ επίσης δίκαια. Οι Βρετανοί τίμησαν και τον συμπατριώτη τους Μπαρτ Λέιτον για την ταινία Imposter ως το καλύτερο ντεμπούτο. Είναι μια καλή δουλειά. Βραβεία παρηγοριάς και στην ταινία του άλλου Βρετανού του Τζόε Ράιτ. Κέρδισε BAFTA κουστουμιών για την Άννα Καρένινα. Τέλος, το βραβείο για καλύτερο κινούμενο σκίτσο κέρδισε το «Brave» που είχε αποσπάσει και την ανάλογη Χρυσή Σφαίρα.

Και τα BAFTA αποδεικνύουν πως υπάρχουν φέτος δύο τάσεις, σε σχέση με τα βραβεία: η μία αφορά στην αναπαραγωγή πραγματικών δραματικών γεγονότων και γι’ αυτό πριμοδοτείται συνέχεια η Επιχείρηση Αργώ. Η άλλη έχει σχέση με τη μεγάλη εντύπωση που προκάλεσε ο Χάνεκε με την απόκοσμη-εφιαλτική Αγάπη. Όλα δείχνουν πως και τα Όσκαρ έτσι θα παιχτούν. Κατά τα άλλα, και τα BAFTA έδειξαν να αγνοούν τον υψηλής ποιότητας ακαδημαϊσμό του Σπίλμπεργκ στο Λίνκολν, που θεωρήθηκε μάλλον περιορισμένης εμβέλειας και… κουραστικός. Οσο για του Άθλιους το εγχείρημα είναι αρκετά ριζοσπαστικό για να γίνει πλατιά αποδεχτό, πέρα από επί μέρους αρετές.

Αντιστοιχισμένο περιεχόμενο

Η Ενημέρωση στην Ελλάδα και τoν Κόσμο