«Εγώ είμαι τρελός μόνον όταν ο αγέρας είναι βόρειο-βορειοδυτικός. Όταν φυσάει νοτιάς, είμαι ξεφτέρι»
Το θέατρο μπήκε στην Ακαδημία Αθηνών καθώς ο Σπύρος Ευαγγελάτος ανέλαβε και επισήμως προεδρός της για το 2013. Αλλα το θέατρο δεν πήγε στην Ακαδημία. Μάταια αναζητούσα ...συναδέλφους και συνεργάτες του, ηθοποιούς και σκηνοθέτες: ελάχιστες ήταν οι παρουσίες, ελάχιστες πραγματικά. Κι είναι απορίας άξιον γιατί δεν προσήλθαν να συγχαρούν αλλά και να ακούσουν την ομιλία του.
«Εγώ είμαι τρελός μόνον όταν ο αγέρας είναι βόρειο-βορειοδυτικός. Όταν φυσάει νοτιάς, είμαι ξεφτέρι».
Με αυτή τη φράση ο Σπύρος Ευαγγελάτος, λίγο νωρίτερα θέλησε να μεταφέρει στο «Βήμα» το συναίσθημά του απέναντι στην κορυφαία διάκριση που του επεφύλαξε η Ακαδημία Αθηνών: Να είναι πρόεδρός της για το 2013. Ανήκει στον σαιξπηρικό ήρωα («Αμλετ» του Σαίξπηρ, μετάφραση Απόστολος Δοξιάδης) και την απευθύνει στους Ροζενγκρατς κι ο Γκιλντεστερν, όταν τον ρωτούν για τη τρέλα του…
Αλλωστε η τρέλα είναι το θέμα που επέλεξε και ως κεντρικό της ομιλίας του στην πρώτη δημόσια συνεδρία για την εγκατάστασή του στο ανώτατο αξίωμα. Το βράδυ της περασμένης Τρίτης (15/1) μίλησε για την «Τρέλλα» του Ορέστη στην «Ορέστεια» του Αισχύλου και την «τρέλα» του Αμλετ, στον «Αμλετ» του Σαίξπηρ, μέσα στην κατάμεστη αίθουσα Τελετών της Ακαδημίας
Αθηνών -γεμάτη και η αίθουσα αναμονής, όπου μέσω οθόνης το κοινό παρακολουθούσε τις ομιλίες.
«Βρίσκω την τρέλα ερεθιστικό στοιχείο, που προσδιορίζει τα πράγματα κατά άλλον τρόπο και διαθέτει θεατρικότητα», μας είπε σχετικά, λίγες ώρες νωρίτερα, όταν «μελετούσε» την ομιλία του για τη βραδυνή εκδήλωση.
Από τον Νοέμβριο του 2011, όταν αποδέχθηκε τη θέση του αντιπροέδρου στην Ακαδημία Αθηνών (για το 2012), ο Σπύρος Ευαγγελάτος γνώριζε ότι το 2013 θα ήταν η χρονιά της προεδρίας του.
«Τότε, σε εκείνη τη συνεδρία ένοιωσα ιδιαίτερη συγκίνηση: Επρεπε να ήμουν παρών, γιατί πρέπει να ερωτηθείς αν δέχεσαι να είσαι υποψήφιος για αντιπρόεδρος. Διότι σε περίπτωση που εκλεγείς πρέπει να δεχθείς…».
Κλείνοντας την ομιλία του, ο πρόεδρος, πλέον, της Ακαδημίας Αθηνών, απέφυγε τις «προγραμματικές δηλώσεις» διότι λόγω του συμπιεσμένου χρόνου που διαρκεί η προεδρία αλλά και της γενικότερης συγκυρίας στην οποία βρίσκεται η χώρα, προτιμά να μην προαναγγείλει στόχους. «Εξαρτάται από τις δυνατότητες που υπάρχουν», είπε και ευχαρίστησε θερμά την ολομέλεια για την τιμή αυτή. «Ελπίζω να φανώ αντάξιος…».Στην προεδρία της Ακαδημίας διαδέχθηκε τον καθηγητή Αστρονομίας Γεώργιο Κοντόπουλο του οποίου η ομιλία είχε ως θέμα «Το έργο των Κέντρων και Γραφείων Ερεύνης της Ακαδημίας κατά το έτος 2012». Τη θέση του αντιπροέδρου για το 2013 αναλαμβάνει ο καθηγητής Δημοσίου Δικαίου Επαμεινώνδας Σπηλιωτόπουλος
Ο Σπύρος Ευαγγελάτος είναι ο τέταρτος πρόεδρος, από ιδρύσεως της Aκαδημίας Αθηνών (1926), που προέρχεται αμιγώς από τον χώρο των τεχνών. Προγήθηκαν ο Kωστής Παλαμάς (1930), ο ζωγράφος Επαμεινώνδας Θωμόπουλος (1962) και ο μουσουργός Μενέλαος Παλάντιος (1983)….
Τακτικό μέλος της Ακαδημίας από το 2005 στην έδρα «Επιστήμη του Θεάτρου: Ιστορία, Φιλολογία, Θεωρία», καθηγητής του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών, σκηνοθέτης, μεταφραστής και ιδρυτής του Αμφιθεάτρου (1975-2011), ο Σπύρος Ευαγγελάτος γεννήθηκε το 1940 στην Αθήνα. Γιος του μουσικού Αντίοχου Ευαγγελάτου και της αρπίστριας Ξένης Μπουρεξάκη¸ήταν παντρεμένος με τη Λήδα Τασοπούλου (1953-2005). Μαζί απέκτησαν δύο παιδιά, την σκηνοθέτιδα Κατερίνα Ευαγγελάτου και τον Αντίοχο Ευαγγελάτο (1985 -2010)
Με σπουδές στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (από όπου το 1970 πήρε με άριστα το διδακτορικό του), στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου και εν συνεχεία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου της Βιέννης, έγινε αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου μας. Το 1991 εξελέγη καθηγητής στο νεοσύστατο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών, στην ίδρυση του οποίου συνέβαλε καθοριστικά. Ηταν επίσης διευθυντής στο ΚΘΒΕ και στη Λυρική Σκηνή, όπου ανέλαβε και καθήκοντα προέδρου.
Εχοντας περισσότερες από διακόσιες σκηνοθεσίες στο ενεργητικό του -αρχαίο δράμα στην Επίδαυρο, διεθνές ρεπερτόριο και όπερα, ο Σπύρος Ευαγγελάτος καθόρισε τη θεατρική ματιά του 20αιώνα, ενώ παράλληλα συνέβαλε καθοριστικά στη του επανησιακού και κρητικού (ανέβασε, μεταξύ άλλων τα έργα «Φορτουνάτος» του Μάρκου Αντώνιου Φόσκολου, «Θυέστης» του Κατσαΐτη, «Χάσης» Γουζέλη, «Κατσούρμπος» του Χορτάτση, «Ερωτόκριτος» του Κορνάρου). Επίσης έχει μεταφράσει θεατρικά κείμενα κλασικών και νεότερων δημιουργών και έχει γράψει πολλά επιστημονικά μελετήματα.