Για τους στεγασμένους χώρους μουσικής της αρχαιότητας και το παράδειγμα του Ηρώδειου θα μιλήσει σήμερα ο Καθηγητής Αρχιτεκτονικής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου Μανώλης Κορρές, σε συνεργασία με το μη κερδοσκοπικό σωματείο «Διάζωμα» που έχει στόχο την ανάδειξη, την προστασία και την ένταξή των αρχαίων θεάτρων στην καθημερινότητά μας.
Το ωδείον, ως διακεκριμένο κτιριακό είδος πρωτοεμφανίζεται τον...
.... 5ο αι. π.Χ. στην Αθήνα. Είναι ένα τετράγωνο πολύστυλο κατασκεύασμα τεσσάρων σχεδόν στρεμμάτων με πυραμιδοειδή στέγη.
.... 5ο αι. π.Χ. στην Αθήνα. Είναι ένα τετράγωνο πολύστυλο κατασκεύασμα τεσσάρων σχεδόν στρεμμάτων με πυραμιδοειδή στέγη.
Αργότερα εξελίσσονται ωδεία μικρότερου μεγέθους, ορθογώνια, αλλά με καμπύλη τοποθέτηση των καθισμάτων σε επάλληλες σειρές. Ταυτόχρονα, για καλύτερη ορατότητα, καταβάλλεται προσπάθεια ελαττώσεως του αριθμού των στύλων.
Τούτο επιτυγχάνεται ήδη τον 1ο αι. π.Χ. με πολύ γνωστές περιπτώσεις το Ωδείον της Πομπηίας και εκείνο του Αγρίππα στην Αγορά των Αθηνών. Ακολούθως τα ωδεία σχεδιάζονται ως μικρά θέατρα, με χαρακτηριστική ημικυκλική μορφή, αλλά υψηλότερους τοίχους για τη δημιουργία περιμετρικής ζώνης μεγάλων φωτιστικών ανοιγμάτων.
Το Ηρώδειον αποτελεί ακραία περίπτωση: Επέβαλλε την απαλλοτρίωση κάθε ιδιοκτησίας επί τεσσάρων οικοδομικών τετραγώνων, ενώ έως τώρα πολλοί επιστήμονες αμφισβητούν την ύπαρξη αρχαίας τεχνολογίας κατάλληλης για την πλήρη κάλυψη τέτοιου τεράστιου χώρου με βαριά ξύλινη στέγη, χωρίς ενδιάμεσα στηρίγματα. Στην ομιλία θα παρουσιαστούν ζητήματα της ιστορίας, της λειτουργίας και της κατασκευής των ωδείων.
Η διάλεξη θα δοθεί σήμερα στις 19:00 στο Μέγαρο Μουσικής και η είσοδος είναι ελεύθερη με δελτία προτεραιόητας τα οποία θα αρχίσουν να διανέμονται στις 17:30.